Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.04.2007 13:47 - Битие от изпокъсани и мръсни торбички
Автор: zari Категория: Други   
Прочетен: 5641 Коментари: 17 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
И така, гледката от моята тераса ако погледна надолу, вместо пролетните свежи листенца по короните на  дърветата, виждам накацалите по тях мръсни найлонови пликове с остатъци от храни и други отпадъци, разкъсани от зимните ветрове и пролетни дъждове торбички, печално веещи се по клоните и упорито дългогодишно приютени от двата големи храста под прозорците ми... По света обществената загриженост от прекалената им употреба, расте. Еколозите твърдят, че в Япония например, годишно се използва около 250 000 тона нови найлонови торбички, поради което японското правителство апелира към ограничаване на употребата им. В  универсалните магазини, така наречените “депаато”, в кокетните бутици, по-реномираните супермаркети и красиви частни квартални магазинчета, вече изпращат клиента с покупката му в красиви опаковки от хартия. Казват, че ги добивали със специална технология от ненужни, опадали клони и шума / които се събирали със специални машини, карани от доброволци/ за рециклиране- /преди години един японски търговски представител у нас бил предложил тази технология да се внедри и в България, но предложението му надлежно било отхвърлено и забравено, тоест стигна се само да някаква спорадична инициатива за разделно събиране на боклука, но и тази кампания заминава в забвение и никой не й обръща внимание/. Едва ли щях да пиша за тази грозна гледка в междублоковото пространство, ако не ми направи впечатление, че по поречието на Искъра, където  понякога ходя на излет, от години по крайбрежните шубраци и в самата река висят накачулени стотици найлонови торбички и пластмасови чашки наред с останалия боклук, изхвърлен от виладжиите и туристите. Задръстена е цялата ни страна от този найлонов боклук – по гари, спирки,  дворове, площади, край манастирските дувари...и къде ли не Могат да се видят и ги виждаме, отминаваме ги в разговори каква древна културна нация сме, натъртваме самодоволно  и изтъкваме колко ни е красива и зелена страната и че такава нийде другаде няма.В Корсика например, където смея да твърдя, че е много красиво, от 2003 г. предлагането на найлонови пликчета е забранено. Градската управа на Сан Франциско забрани употребата на биологично неразлагащите се найлонови торбички в супермаркетите в града на 27 март.  Според Ню Йорк таймс мярката е адекватна реакция на проблема с глобалното затопляне и изчерпването на запасите от петрол на планетата /жителите на Сан Франциско използват около 200 млн. найлонови торбички годишно, повечето от тях се правят от полиетилен, който се получава от нефтопродукти/. Преходът към биологично разлагащи се пакети ще спести 1 700 000 л петрол годишно. Също така ще намали с 1400 т годишно годишно количеството боклук, който се заравя в земята. Британците например, изхвърлят 17 млрд. найлонови пликчета. Вече има европейски пазар, американска и азиатска конкуренция за биоразграждащи се торбички за боклук. Новите производствени технологии, основаващи се на скорбяла от картофите, щадят природата. Лидер в това производство е завод, намиращ се в Нормандия, който обяви война със своите “зелени торбички” на масовите производители на пластмасови чашки и найлонови торбички от Китай, Тайланд и Малайзия. Реалната опасност, която пластмасите носят за околната среда във всички страни е свързана с голямата им устойчивост на действието на влагата, на слънчевата светлина и микроорганизмите... плюс вируси, болести и грозни картинки, ако се огледаме в милата ни родна действителност.


Тагове:   мръсни,


Гласувай:
0



1. monologa - препратка
24.04.2007 14:06
тази болна тема е много актуална по всяко време.
Малко предистория предлагам и аз на monologa.blog.bg - торбички за щяло и не щяло...

Ужасен навик е с тези торбички... Другаде не съм го срещала този проблем...Не знам вече до какво опира - до култура ли или и аз не знам ...
цитирай
2. анонимен - бунище
24.04.2007 14:33
В Германия в магазина се ходи с големи памучни торби.Никъде никой не пазарува в найлонови торби.В магазините се връщат майлоновите шишета.
Не мога да разбера защо като непрекъснато копираме
западния модел/особено при вдигане на цените/,не вземеме и добрите идеи от тях.
цитирай
3. zari - Благодаря на номер 1!
24.04.2007 14:53
Без да съм еколог по професия, може би разбирате, че тази родна мърлявщина, ме дразни! Съгласен съм и с коментар 2- така е!
цитирай
4. july26 - Браво,Зари!
24.04.2007 16:01
Поредният дразнещ се,и аз писах по подобен ,боклучав въпрос преди време.Разбира се ,че и мен ме дразнят,аз говорех за частично решение с опаковки като бутилки,тетра-паци ,ит.н.Ако ти е интересно,иди и виж!Блога ми ,де..!
Освен ,че се дразниш,вземи и организирай себеподобните си от обитавания от теб ареал и се пробвай и сама да си направиш битието по-чисто! Щото иначе само ще си се дразниш!
Всичко най-пролетно!!
цитирай
5. starsailor - Късметлии сте вие. Аз до скоро от ...
24.04.2007 17:47
Късметлии сте вие.Аз до скоро от терасата си в това мъничко градче,претендиращо да бъде чист град,виждах използвани дамски превръзки и тук там някои презерватив(ПАК ИЗПОЛЗВАН).Добре че съм на 4 етаж и само ако се взирам ги забелязвам.Лека вечер
цитирай
6. jvt - Напълно съм съгласна...
25.04.2007 05:45
с възмущението ,а и с всички коментари. Какъв е този мързел ,който кара някой хора да си изхвърлят боклука през прозорците??!?!?? Нека се наложи глоба за такива хора! Във Ванкувър започва от $500 и стига до $2 000 (две хилияди) за замърсяване. Как ще се знае кой го прави? Ей, за какво са комшиите и бабите по терасите? Докато не се бръкне човек в джоба - не си променя навиците! (Така е в другите страни - глоба за всяко нарушение) А за торбичките?! Говори се толкова много за Глобалното затопляне и този вид замърсяване е един от проблемите. Какво стана с добрите стари мрежички с които едно време всеки българин си пазаруваше? Трябва да се променят нещата ,но само с оплакване няма да стане. Чие внимание трябва да се привлече за тази цел? И как ? Докато се намери отговор на този въпрос, нека всеки от нас лично даде своя дял за чиста България. "Една птичка - пролет не прави ", НО е начало! Пожелания за ЧИСТ пролетен ден!
цитирай
7. zari - Скромен призив към всеки от блога
25.04.2007 07:17
Поне 2 торбички и 2 чашки да събере в двата почивни дни, пак е нещо! Да дадем пример на другите!Съгласни ли сте...
цитирай
8. indreal - уви,
25.04.2007 17:12
събирането на безотговорно изхвърлени найлонови торбички или пластмасови бутилки не води до нищо. Докато не се променят навиците на замърсяващите всички действия на загрижените хора ще бъдат кампанийни и епизодични. Резултатът обаче ще бъде или временен или направо неосезаем. Не говоря наизуст - усилията на шепа доброволци за изчистване на междублоковото пространство се заличават скоропостижно само след първия по-сериозен порив на вятъра, докарващ омразни пластмасови торбички от други междублокови пространства или от несъбраните отпасъци в кофите за боклук... Кръгът изглежда омагьосан, но само привидно. Сигурен съм, че навици се създават със санкции, но последователни и валидни за всички.
цитирай
9. nasi12 - ами какво да се прави
25.04.2007 18:57
Аз мисля че България е най-не чистата държава.За разлика всички други държави поне чистят а тук един турист да доиде от друга държава сигорно ще каже"Ах а аз си помислех че българите са най-чистите хора"това да си хвърляш нещата ей така това е безобразие
цитирай
10. tera - тези торбички адски ги мразя!
26.04.2007 13:27
И като ги видя да се кандилкат по дърветата направо ми призлява. Случвало ми се е в магазин да казвам, че не искам торбичка и ме гледат все едно съм паднала от космоса! (това преди, сега нали се плащат и те те питат : желаете ли торбичка?) И аз съм пазарувала в Германия с платнена чанта и това си е съвсем нормално.
Обаче като излизам сутрин за работа и гледам в тревната площ отпред всякакви боклуци, добре че сега избуя тревата та не се виждат много, но ги има!, и се чудя какъв олигофрен трябва да си, за да си изхвърлиш пепелника през балкона и всякакви други гадории.
Жалка гледка...
цитирай
11. анонимен - БРАВО!!!!!
27.04.2007 16:48
Точно описано и готино поднесено!Има над какво да се размисля..
цитирай
12. анонимен - Трябва глоби, солени глоби!
28.04.2007 19:08
Така ще се разреши проблема с тези мръсни циганьори и селяндури дето плъзнаха в столицата след 90 година. Ужас!
цитирай
13. zaro - Paper or plastic?
28.04.2007 20:08
Така питат тук в Америка, преди да опаковат покупките в магазина. "Хартия или найлон". Аз все още се чудя какво да правя- да спасявам дървета или да замърсявам планетата:)
Браво за темата, Зари. Отнякъде трябва да се започне.
Заро
цитирай
14. zari - Заро, благодаря за мнението!
28.04.2007 20:44
Има разработки, бегло съм споменал в текста- за онези, които се колебаят /от отпадъци/!
Чета с удоволствие размишленията и темите от САЩ- браво!
цитирай
15. gohh - допълнително инфо...
30.04.2007 22:04
http://gorichka.bg/index.php?p=10&id=34
цитирай
16. gadget - Аз четох...
01.05.2007 02:02
... за кампания за ползване на памучни торби. В Англия имало такава кампания и всички торбички с надпис "Аз не съм найлонова торбичка" свършили за минути.
цитирай
17. анонимен - Цялата мърсотия и тези гадни торбички
03.05.2007 10:15
определят времето, с което растем и живеем. Хареса ми написаното и реших да давам отзиви занапред, пишейки името си под такива готини постинги-ще си направя и аз блог!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: zari
Категория: Политика
Прочетен: 1683554
Постинги: 131
Коментари: 1719
Гласове: 10852
Архив